Terug naar nieuwsoverzicht
18 oktober 2021

Niet computervaardig? De bibliotheek helpt je verder

Raak je soms ook de weg kwijt in het doolhof van de digitale overheid? Doordat het niet lukt in te loggen met je DigiD? Of omdat je niet zo goed weet hoe je je rijbewijs moet verlengen? Het Informatiepunt Digitale Overheid in de Bibliotheek Midden-Brabant heeft een speciaal loket waar een bibliotheekmedewerker je verder helpt bij je pad op de digitale snelweg.

Bijna 4 miljoen Nederlanders kunnen niet of moeilijk omgaan met de digitale overheid. En dat terwijl de overheid steeds meer zaken digitaal afhandelt en fysieke loketten verdwijnen. Maartje Heymann, communicatieadviseur bij de Bibliotheek Midden-Brabant: “Deze groep dreigde tussen wal en schip te vallen. De Koninklijke Bibliotheek en overheidsorganisaties besloten daarom twee jaar geleden mensen dichtbij huis te ondersteunen. Met een extra vangnet voor iedereen die digitaal wel wat hulp kan gebruiken.” Het kabinet zag daarin een belangrijke rol weggelegd voor de lokale bibliotheken. Maartje: “In 2019 zijn we gestart met een Informatiepunt Digitale Overheid in de Bibliotheek Kaatsheuvel. Inmiddels hebben alle 15 vestigingen van Bibliotheek Midden-Brabant zo’n informatiepunt.”

DIGITAALVAARDIGE REGIO
Tessa Persijn, specialist basisvaardigheden bij de Bibliotheek Midden-Brabant, haakt daarop in. “Bij de Bibliotheek kun je meer dan alleen informatie uit een boek of tijdschrift halen. Mensen vinden hun info tegenwoordig ook via Google, digitale platforms en social media. Vanuit onze educatieve rol spelen wij in op die snel veranderende informatiesamenleving en bieden hulp aan iedereen die deze samenleving niet bij kan benen. Dat doen we via cursussen waarmee mensen digitaal vaardiger worden, zoals Digisterker en Klik&Tik. Maar nu kunnen mensen dus ook binnenlopen bij het Informatiepunt Digitale Overheid in de Bibliotheek. Daarnaast hebben we IDO-spreekuren met thema’s als toeslagen, belastingaangifte of de digitale wereld en corona. Samen met partnerorganisaties als het Taalhuis Midden-Brabant strijden we voor een toegankelijke, geletterde en digitaalvaardige regio.”

ZOVEEL MENSEN, ZOVEEL VRAGEN
Bij het Informatiepunt Digitale Overheid kun je terecht met het aanvragen van een DigiD, pensioen, uitkering, het (digitaal) regelen van belastingen en toeslagen, werk zoeken of het online betalen van een verkeersboete. Inmiddels heeft de Bibliotheek al zo’n 100 vragen ontvangen. Deze vragen zijn zeer divers. Ook de vraagstellers lopen qua leeftijd uiteen. Bijvoorbeeld jongeren met vragen over hun OV-chipkaart of studiefinanciering. Of volwassenen die digitaal hun donorregistratie willen regelen. De laatste tijd lopen er ook veel mensen binnen met vragen als ‘hoe maak ik online een afspraak voor mijn vaccinatie’ of ‘hoe download ik de Corona Check App’. Logisch, gezien de actualiteit.

NIEMAND ZONDER ADVIES NAAR HUIS Anouk van der Putten is één van de informatiemedewerkers die dagelijks haar best doet om mensen op weg te helpen met de digitale overheid. Anouk: “Onze hulp is gratis en je hoeft ook geen lid te zijn van de Bibliotheek. Ik sprak onlangs een vrouw die bezwaar wilde maken tegen een verkeersboete, maar niet goed wist hoe dit online te regelen. Samen hebben we de stappen op de website van het CJIB doorgelopen. We verwijzen mensen meestal door naar de juiste lokale samenwerkingspartners, zoals het Taalhuis of de Formulierenbrigade. Zeker als er meerdere instanties bij betrokken zijn, zorgen we voor een warme overdracht, zodat we zeker weten dat degene de juiste hulp krijgt. Niemand gaat zonder advies of vervolgstap naar huis.” Tessa: “Wij zijn echter geen orakel. Ook wij hebben niet altijd meteen antwoord op de vraag, dan gaan we samen op het internet op zoek naar de juiste informatie. Het is niet de bedoeling dat we formulieren invullen. We bevorderen zelfredzaamheid. Dat je met ons advies, zelf op eigen kracht, verder kunt.”

MIJN ZELFVERTROUWEN
Senior Henk komt langs in de Bibliotheek LocHal om de Corona Check App te downloaden. Daar heb je je DigiD voor nodig. Henk: “ Mijn gebruikersnaam en wachtwoord was ik vergeten. Met hulp ín de Bibliotheek heb ik nu een nieuwe DigiD aangevraagd, zodat ik straks samen met Anouk de Corona Check App kan downloaden. Prachtig initiatief. Prima, dat de Bibliotheek deze service biedt. Zonder het Informatiepunt Digitale Overheid is het lastig om aan de app te komen. Ik heb vroeger met mijn handen gewerkt en heb de ballen verstand van computers. Het informatiepunt versterkt mijn zelfvertrouwen om digitaal vaardig te worden.” Henk staat open voor hulp en hoopt anderen te stimuleren door zijn ervaring te delen. Hij is slechts één van de 4 miljoen Nederlanders die niet of moeilijk met de digitale overheid om kan gaan.

Vindt u het ook lastig om zaken via internet met de overheid te regelen? Kom dan langs bij het Informatiepunt Digitale Overheid. Er is altijd een gratis en laagdrempelig informatiepunt bij u in de buurt. Kijk op www.bibliotheekmb.nl/informatiepunt voor meer info, openingstijden en locaties.