Tessa helpt inwoners digitaal vaardiger worden bij de Bibliotheek Midden-Brabant

Wie tegenwoordig een bibliotheek binnenstapt, merkt het meteen: je kunt hier cursussen volgen, hulp krijgen bij digitale vragen en meedoen aan activiteiten die je verder helpen in de online wereld. Tessa, specialist basisvaardigheden bij de Bibliotheek Midden-Brabant, speelt daarin een belangrijke rol. Ze ontwikkelt een gevarieerd en passend aanbod waarmee mensen hun digitale vaardigheden kunnen verbeteren.
Van computercursussen tot workshops over online veiligheid – Tessa zorgt dat het aanbod aansluit bij de vragen van bezoekers. “Ik probeer samen met bibliotheekmedewerkers en vrijwilligers te komen tot passend aanbod op het juiste niveau,” vertelt ze. “Want iedereen leert anders, en niet iedereen begint op hetzelfde punt. Daar moeten we rekening mee houden.”
Computercursussen, Digicafés en workshops
Het aanbod is divers. Naast de bekende computercursussen zijn er Digicafés, waar mensen laagdrempelig terecht kunnen met vragen over hun laptop, tablet of smartphone. Ook is er het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO), waar bezoekers hulp krijgen bij bijvoorbeeld het aanvragen van toeslagen of het maken van een afspraak bij de gemeente. Nieuwe workshops die gericht zijn op online veiligheid zijn in ontwikkeling: hoe herken je nepberichten? Wat is een sterk wachtwoord? Hoe weet je of een website betrouwbaar is?
Tessa: “Het mooiste is als een computercursus niet het eindpunt is, maar juist het begin van iemands leerreis.” Soms beginnen mensen met een Klik & Tik cursus en ontdekken ze dat ze méér kunnen. Dat ze bijvoorbeeld ook met DigiD willen leren werken, of met online zorgportalen zoals MijnETZ. “Heerlijk als mensen dan de smaak te pakken krijgen.”
Samen sterk
Tessa benadrukt dat ze dit werk niet alleen doet. “Ik heb een heel netwerk nodig,” zegt ze. “Van betrokken bibliotheekcollega’s tot enthousiaste digi-vrijwilligers die met geduld en plezier bezoekers op weg helpen. Het aanbod opzetten is één ding, maar zorgen dat mensen ook echt de weg naar de Bibliotheek vinden – dat is minstens zo belangrijk.”
Door goed te luisteren naar wat bezoekers nodig hebben en continu te blijven vernieuwen, zorgt Tessa ervoor dat de Bibliotheek Midden-Brabant een laagdrempelige en veilige plek blijft waar mensen hun digitale zelfvertrouwen kunnen vergroten.
“Wat ik het mooiste vind,” sluit ze af, “is als iemand na een cursus zegt: ‘Ik dacht dat ik het nooit zou kunnen, maar nu doe ik het gewoon zelf!’ – dán weet ik dat we echt iets hebben betekend.” Benieuwd naar het digitale aanbod van de Bibliotheek Midden-Brabant? Bekijk de website: www.bibliotheekmb.nl/basisvaardigheden.